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Alma Kalaju Webou

 

Collections

  • Newcastle Art Gallery
  • National Gallery of Australia
  • National Gallery of Victoria
  • Felton Collection
  • Museum and Art Gallery of Northern Territory
  • Broken Hill Regional Art Gallery
  • Laverty Collection
  • Myer Collection
  • Sam Barry Collection
  • Harvey Wagner Collection, USA
  • Art Gallery of NSW
  • Brocard – Collection
  • The Hood Museum, Dartmouth, USA

Prix

  • 2010 Nicolas Rothwell, ‘Journeys to the Interior’, Black Inc, Australia,
  • 2008 The Australian Newspaper, « Ancient and modern », Nicholas Rothwell, June 1,
  • 2008 Beyond Sacred: Recent Paintings from Australia’s Remote Aboriginal Communities – The Collection of Colin and Elizabeth Laverty, Hardie Grant Books Australia,
  • 2006 The New McCulloch’s Encyclopedia of Australian Art,
  • 2006 The Canberra Times, ‘Right here, right now’, Sasha Grishin, 1 June
  • 2006 National Indigenous Times, ‘From the Ancient to the Cutting Edge’, May
  • 2006 The Australian, « Look Whose Been Framed Now », 17 March,
  • 2006 Dynasties, Series:4, Ep:8, The Mora Family, January
  • 2005Painting Country-A West to East Journey , World Expo Aichi, Catalogue, July
  • 2004 The Australian Financial Review Magazine, « Art Direction, » June
  • 2004 The Age Newspaper, « Yulparija show their colours, » April 19,
  • 2004 The Australian Newspaper, « West Coast’s Late Bloomers » April
  • Colour Power Catalogue, National Gallery of Victoria
    Colour Power: Aboriginal Art post-1984, CD-ROM, National Gallery of Victoria

Expositions

  • 2021 « Exposition PAPUNYA 50 ANS *-/*2007 From Pinkalarta to Lungarung: Alma (Kalaju) Webou & Weaver Jack, Aboriginal and Pacific Art, Sydney, NSW
  • 2014 Saltwater Soul Desert Heart, Short St Gallery Broome, WA
  • 2014 Country to Coast; Colours of the Kimberley, Aboriginal Art Museum – Utrecht
  • Curated by Georges Petitjean
  • 2012 West of Well 33, Yaama Ganu Gallery, Sydney
  • 2012 Crossing Cultures: The Owen and Wagner Collection of contempory Aboriginal
  • Australian at the Hood Museum of Art
  • 2012 Luminescences: The Colour of Bidyadanga, Harvey Art Projects, Idaho, USA
  • 2012 Round and Round in that Rockhole, Short St Gallery, Broome, W.A.
  • 2010 Melbourne Art Fair, Royal Exhibition Building. – Short St Gallery & William Mora Galleries present the Yulparija artists
  • 2007 From the Bungalow I: Yulparija Artists, Johnston Gallery, Perth, WA
  • 2006 Northern Journey, The Priory at Bingie, Bingie, NSW
  • 2006 Bidyadanga Women, Chapman Gallery, Canberra, ACT
  • 2006 2006 Outback Art Prize, Broken Hill Regional Art Gallery, Broken Hill, NSW
  • 2006 Right here, right now: Aboriginal and Torres Strait Islander acquisitions, National Gallery of Australia, Canberra, ACT
  • 2006 23rd Telstra National Aboriginal & Torres Strait Islander Art Award, Museum and Art Gallery of Northern Territory, Darwin, NT
  • 2005 Pinkalarta, Short St Gallery @ Mary’s Place, Sydney, NSW
  • 2005 The return of our land, Gallery Gondwana, Alice Springs, NT
  • 2005 Mummy + daughter, Jan Billycan and Alma Webou, Willam Mora Galleries, Melbourne, Vic
  • 2005 Painting Country – A West to East Journey, World Expo Aichi, Japan
  • 2005 Bidyadanga 2005 – Recent Works, Short St Gallery, Broome, WA
  • 2004 Desert Ocean,Short st. Gallery @ Kidogo Gallery, Fremantle, WA
  • 2004 Divas of the Desert, Gallery Gondwana, Alice Springs, NT
  • 2004 Bidyadanga Artists, William Mora Gallery, Melbourne, Vic
  • 2004 Bidyadanga Art, Art House Gallery, Sydney, NSW
  • 2004 21st Telstra National Aboriginal & Torres Strait Islander Art Award, Museum & Art Gallery of Northern Territory, Darwin, NT
  • 2004 Bidyadanga Artists, Raft Art Space, Darwin, NT
  • 2004 Desert to Saltwater, Short st. Gallery, Mary Place Gallery, Sydney, NSW
  • 2003 Manyiljara, Short st. Gallery, Broome, WA

Œuvres

Biographie

ALMA KALAJU WEBOU (c.1928 – 2009) est une aînée Yulparija qui a grandi à Pinkalakara dans le Grand Désert de Sable. Elle a mené une existence traditionnelle jusqu’au début des années 1970, lorsqu’une grave sécheresse a contraint le peuple Yulparija à se déplacer vers Bidyadanga, sur la côte.

Alma a pleuré lorsqu’elle a peint Pinkalarta. Beaucoup de membres de sa famille sont morts à cause des sécheresses dans ce pays. Elle était une femme de loi expérimentée et était très respectée dans sa communauté.​Elle a mis au point un style dépouillé où elle met en évidence une structure simple.

Les teintes sont souvent très sobres et volontairement limitées, souvent du noir et blanc ou comme les couleurs de base des artistes Pintupi.

Alma Kalaju Webou a déclaré : « Pinkalakara est l’endroit où je suis née et où j’ai grandi ; c’est le pays de ma mère. (C’est près de Joanna Spring sur la station d’Anna Plains, près de la route des stocks de canning). Ce pays a beaucoup de mayi (nourriture du bush). J’ai perdu ma maman et ma sœur ici ».