John Mawurndjul 

Collections

Aimee Proost Private Collection, Queensland, Australia
Art Gallery of New South Wales, Sydney, Australia
Art Gallery of Western Australia, Perth, Australia
Artbank, Sydney, Australia
Djomi Museum, Maningrida, Australia
Kluge Collection, Morven Estate, Charlottesville, Virginia, USA
Museum and Art Gallery of the Northern Territory, Darwin, Australia
National Gallery of Australia, Canberra, Australia
National Gallery of Victoria, Melbourne, Australia
Museum of Contemporary Art, Maningrida Collection, Sydney, Australia
National Maritime Museum, Darling Harbour, Sydney, Australia
Parliament House Art Collection, Canberra, Australia
Queensland Art Gallery, Brisbane, Australia
South Australian Museum, Adelaide, Australia
The Holmes á Court Collection, Perth, Australia
Walonia Aboriginal Art, The Netherlands
Art Gallery of South Australia, Adelaide, Australia
Ballarat Fine Art Gallery, Ballarat, Australia
Laverty Collection, Sydney, Australia
Charles Darwin University Art Collection, Darwin, Australia
Macquarie Bank Art Collection, Australia
British Museum, UK
Groninger Museum, Groningen, The Netherlands
Musee de Quai Branly, Paris, France
Sprengel Museum, Hannover, Germany
Aboriginal Art Museum, Utrecht, The Netherlands
Linden Museum, Stuttgart, Germany
Museum der Kultren, Basel, Switzerland
Sammlung Esl, Klosternenburg, Austria
The Laverty Collection, Private Collection, Sydney, Australia
The Kaplan-Lein Collection, Private Collection, United States of America
Wesfarmers Collection, Perth, Australia

Prix

Télécharger le CV d’Abie Loy Kemarre

Œuvres

Biographie

John Mawurndjul est né en 1952, et membre du peuple Kuninjku Ouest Arnhem Land.
John est le grand spécialiste du Rarrk, peinture traditionnelle sur poteaux ou écorces utilisant des fines hachures croisées à l’aide de pigments naturels.
John a commencé à produire des oeuvres dans les années 1980 et a remporté le prix de la fondation Rothmans en 1988. Depuis il a été introduit dans de grandes expositions en Australie et à l’étranger (principalement au Japon et en Europe). En 2000, le travail de John Mawurndjul était parmi celle des huit groupes aborigènes d’Australie représentés au prestigieux Nicholas Hall du Musée de l’Hermitage en Russie. L’exposition a reçu un acceuil très positif des critiques russe/
« He was tutored in rarrk, a traditional painting technique using fine cross-hatching and infill,[2] and began producing small paintings on bark. During the 1980s he began producing larger and more complex works, and in 1988 won a Rothmans Foundation Award. Since then he has been included in major exhibitions in Australia and overseas (primarily in Japan and Europe). In 2000, Mawurndjul’s work was amongst that of eight individual and collaborative groups of Indigenous Australian artists shown in the prestigious Nicholas Hall at the Hermitage Museum in Russia. The exhibition received a positive reception from Russian critics, one of whom wrote:

« This is an exhibition of contemporary art, not in the sense that it was done recently, but in that it is cased in the mentality, technology and philosophy of radical art of the most recent times. No one, other than the Aborigines of Australia, has succeeded in exhibiting such art at the Hermitage. »

En 2003, il est nommé par le magazine australien Art Collector comme l’un des 50 artistes les plus collectionnés du pays.

En 2005, John est l’un des 4 hommes à peindre l’un des plafonds et une colonne du Musée du Quai Branly (librairie du musée).
Son travail a ensuite été l’objet d’une grande rétrospective à Bâle en 2005 et dans le Sprengel Museum de Hanovre en 2006.