John Mawurndjul 

Collections

Musée du Quai Branly, Paris, France
Aboriginal Art Museum, The Netherlands,
Art Gallery of New South Wales, Sydney,
Art Gallery of South Australia, Adelaide,
Art Gallery of Western Australia, Perth,
Artbank,
Ballarat Fine Art Gallery,
Djomi Museum,
Kluge Collection,
Museum and Art Gallery of the Northern Territory, Darwin,
Museum of Contemporary Art, Maningrida Collection, Sydney,
National Gallery of Australia, National Gallery of Victoria,
National Maritime Museum, and Queensland Art Gallery,
The Homes a Court Collection, Perth,
Sprengel Museum in Hannovre,
Parliament  House Art Collection, Camberra,

Prix

Télécharger le CV d’Abie Loy Kemarre

Œuvres

Biographie

John Mawurndjul est né en 1952, et membre du peuple Kuninjku Ouest Arnhem Land.
John est le grand spécialiste du Rarrk, peinture traditionnelle sur poteaux ou écorces utilisant des fines hachures croisées à l’aide de pigments naturels.
John a commencé à produire des oeuvres dans les années 1980 et a remporté le prix de la fondation Rothmans en 1988. Depuis il a été introduit dans de grandes expositions en Australie et à l’étranger (principalement au Japon et en Europe). En 2000, le travail de John Mawurndjul était parmi celle des huit groupes aborigènes d’Australie représentés au prestigieux Nicholas Hall du Musée de l’Hermitage en Russie. L’exposition a reçu un acceuil très positif des critiques russe/
« He was tutored in rarrk, a traditional painting technique using fine cross-hatching and infill,[2] and began producing small paintings on bark. During the 1980s he began producing larger and more complex works, and in 1988 won a Rothmans Foundation Award. Since then he has been included in major exhibitions in Australia and overseas (primarily in Japan and Europe). In 2000, Mawurndjul’s work was amongst that of eight individual and collaborative groups of Indigenous Australian artists shown in the prestigious Nicholas Hall at the Hermitage Museum in Russia. The exhibition received a positive reception from Russian critics, one of whom wrote:

« This is an exhibition of contemporary art, not in the sense that it was done recently, but in that it is cased in the mentality, technology and philosophy of radical art of the most recent times. No one, other than the Aborigines of Australia, has succeeded in exhibiting such art at the Hermitage. »

En 2003, il est nommé par le magazine australien Art Collector comme l’un des 50 artistes les plus collectionnés du pays.

En 2005, John est l’un des 4 hommes à peindre l’un des plafonds et une colonne du Musée du Quai Branly (librairie du musée).
Son travail a ensuite été l’objet d’une grande rétrospective à Bâle en 2005 et dans le Sprengel Museum de Hanovre en 2006.